Weensu.dk - En ansvarlig og bæredygtig markedsplads

Forbruger – hvad gør vi?

Navigation uden kompas og søkort i ukendt farvand.

Sådan må det opleves at være en helt almindelig forbruger, der gerne vil handle med respekt for miljø og mennesker.

Her kommer et forsøg på en hjælp. Måske det virker modsat..

Jakob Zeuthen, Miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv er en rutineret ekspert indenfor særligt miljø og mærkningsordninger. Blandt andet forfatter til bogen Mærk din Forretning Jeg fangede ham mellem møder i en effektiv telefonsamtale.

Formålet med samtalen var at blive klogere på, hvordan vores screeningskriterier i Weensu, kan kvalificeres yderligere. Derforuden, vil vi gerne formidle viden og her i dette indlæg kommer også nogle råd til dig som forbruger.

Mærkningernes univers

Jeg lagde ud med at spørge ind til det dilemma, som jeg ser mellem det at man som virksomhed kan købe (dyre) certificeringer og mærkninger (Svanen, Ø-mærket, Blomsten etc.) og så være iværksætter, der gerne vil producere noget bæredygtigt, men ikke kan starte ud med at finansiere en mærknings-ordning.

Efter min snak med Jakob, kan jeg fastslå:

1) Det ER et dilemma! Forbrugerne har ikke mange chancer for at navigere efter produkter der (måske) er bæredygtige, men ikke mærkede 2) Mærknings-ordningerne halter ofte lidt bagud, og varer med miljømærker er ikke nødvendigvis de mest miljøvenlige 3) Mærkninger er ”blot” en garant for, at et produkt lever op til nogle kriterier. Men ikke nødvendigvis en garant for, at produktet samlet set i en livscyklusanalyse, er det mest bæredygtige valg.

Ikke kun mærkninger

Der er så utroligt mange parametre man kan gå i dybden med, og hvert element er forholdsvist komplekst. Cirkulær økonomi, ressourceeffektivitet, klima, sociale forhold, kemi, korruption. Og mange, mange flere. Så at skabe overblik og retningslinjer er nærmest en umulig opgave.

Okay. Hvad gør vi så? Som forbrugere, som forhandlere, som små producenter? Det er uhyre komplekst, dette her, men på én eller anden måde motiverer det mig bare yderligere til at finde en farbar vej.

Lad dig ikke forblænde af god markedsføring

Forbrugerne bør begynde at interessere sig for bæredygtighed, mener Jakob Zeuthen. Og som ekspert på området, lader han sig ikke imponere så let. Fx over en sportssko med havplastik. Anddelen af havplastik er trods alt stadig begrænset – måske ca. 8%, siger han. Og hvad sker der med skoen, når du ikke vil bruge den mere?

Her taler Jakob ind i en kontekst, som omhandler genanvendelse af materialer (plast, tekstiler mv) og desuden hvad der er teknisk muligt at genskabe i forhold til fx. materialekvalitet.

Hvad koster en vare over tid?

Han vil i stedet opfordre forbrugeren til at tænke i totalomkostninger ift. levetid. Hvordan det? Først og fremmest skal man købe kvalitet. God kvalitet, som du har lyst til at reparere, når produktet går i stykker eller bliver slidt. Fx et par gode sko, som du kan få en ny sål på, når den er slidt ned. På den måde kan du have et par sko i mange år, som du endda får en relation til og bliver glad for, fordi nogen har lagt energi og godt håndværk i at lave noget, der holder og holder sig pænt.

Kemi i produkter

Jeg spørger ind til det med kemikalier i produkter. Det er han ikke så bekymret over, da vi i Danmark og EU har gode og relativt skrappe regler. Det vigtigste er det vi spiser og drikker, siger han. Kaffe og the nævnes. Dernæst kommer det vi smører på kroppen – altså cremer osv.

Disse varegrupper bør vi være ekstra opmærksomme overfor, da det kommer direkte ind i og på kroppen.

Holdbarhed og ting der kan repareres

Til dig der stadig læser med: tak fordi du er her endnu. Der findes nok ikke noget facit med to streger under. Men vi vil opfordre til at stoppe op, reflektere over dine køb. Køb noget du har glæde af i mange år, og som kan holde. Så gør det måske ikke noget, at det koster lidt mere end du havde forventet at betale.

Jeg kommer selv til at tænke på en ret afslørende dagligdags episode for mange år siden: Min bagepensel var gået i stykker og jeg skulle ind i en isenkræmmer for at købe en ny. Det var før nethandlen for alvor havde taget fart.

Jeg stod der og skulle vælge mellem den gængse (billige), som jeg havde haft op til flere gange før, og det var også den der var gået i stykker… Jeg kunne også vælge en dyrere model til den, syntes jeg, ret vilde sum af ca. 200 kr. For en bagepensel (!) Modvilligt må jeg tilstå, at hvis den dygtige sælger i butikken ikke havde nævnt, at den dyre til gengæld holdt i mange år, så havde jeg nok desværre taget den billige.

Men jeg tog den dyre, og guess what? Den holder endnu!

Hvilke køb har du gjort, som du lige skulle tage tilløb til, men som viste sig at være en god investering på længere sigt?

Eller har du prøvet at købe den samme dårlige kvalitet et hav af gange (som mine forrige bagepensler)? Del dine historier med os her i kommentarfeltet

Vi vil rigtig gerne høre din mening

Kommenter på indlæg (kun dit navn vises)

Er du interesseret i Bæredygtighed?

Er du interesseret i Bæredygtighed?

Hvis Ja, så tilmeld dig her og følg med i udviklingen på området. Vi vil gøre vores for at sende spændende og relevante nyhedsbreve til dig.

Du er nu tilmeldt!

Weensu.dk
Left Menu Icon
Cart Menu Button Icon0
Indkøbskurv